Horen, zien & zwijgen

Horen, Zien & ZwijgenMet bijzondere regelmaat denk ik aan de uitspraak horen, zien & zwijgen. Ook zie ik dan weer beeldjes of foto’s waar deze uitdrukking wordt uitgebeeld. Ik kan niet zeggen dat ik een speciale reden heb om horen, zien & zwijgen zo belangrijk te vinden. En toch doet het me iets. Tijd om dus onderzoek te gaan doen waar deze uitdrukking vandaan komt. Én gelijk maar eens uitzoeken wat nu bedoeld wordt met de uitdrukking!

Bij diverse naslagwerken wordt aangegeven dat de uitdrukking “Horen, Zien & Zwijgen” van oorsprong komt uit de leer van Confusius die in China leefde van 551 tot 479 voor christus. Nu was ik er niet bij, maar het schijnt dat hij tegen zijn leerlingen zei: “Kijk niet naar, Luister niet naar, Spreek niet uit en Richt je niet op wat in strijd is met welvoeglijkheid.”

En ik maar denken dat het gewoon goed is om in situaties te luisteren, te kijken en ook gewoon je mond eens houden. Niet zomaar invullen voor een ander. Geen aannames doen.

HorenHoren:
Luisteren naar wat iemand te vertellen heeft.
Luister ook tussen de regels door.

 

 

 

ZienZien:
Kijk wat er gebeurt.
Observeer de uitstraling van de ander.
Kijk om je heen naar het moois wat er gebeurt.
Geniet van je omgeving

 

 

ZwijgenZwijgen:
Niet gelijk je mond open doen om je eigen verhalen te vertellen.
Niet gelijk je producten aan je klant vertellen
Niet gelijk roddels de wereld in helpen

 

 

Als ik er zo over nadenk snap ik meneer Confusius wel. Het komt wel in de buurt van Respect: Zonde van onze tijd waar ik eerder over heb geschreven.
Maar ik moet zeggen dat het soms wel erg lastig kan zijn…Hear no Evil, See no Evil, Speak no Evil. Altijd word je wel door je eigen achtergrond en overtuiging beïnvloed. Ieder mens is nu eenmaal verschillend. Dus ook andere normen en waarden nemen ze mee. Dat kan dus betekenen dat mij iets verteld wordt waar ik toch echt de kriebels van krijg. Dan wil ik mijn best doen, maar wat voor mij welvoeglijk is hoeft voor een ander dat dus niet te zijn.

Hmm dus met de oorspronkelijke woorden van meneer Confusius ben ik het niet helemaal eens. Alhoewel…..

Als ik dan kijk naar communicatie met elkaar dan is het juist belangrijk om te luisteren. Je mond houden en de ander niet in rede vallen ook belangrijk. EN niet vergeten: zien wat gebeurd, kijk je gesprekspartner aan!
In mening training voor verkopers, adviseurs, servicemedewerkers, eigenlijk iedereen die met klanten te maken heeft, wordt hier wel over gesproken.
– Doe geen aannames
– NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander)
– Hoor ook wat er niet gezegd wordt
– Niet denken voor de klant dat jij het wel weet
– etc.
– etc.

Er is dus een goede reden dat ik geregeld denk aan de uitdrukking Horen, Zien & Zwijgen. Het is niet zomaar een uitdrukking die ooit in een ver land “verzonnen” is. Sterker nog we worden, vandaag de dag,  er nog steeds aan herinnerd om het toe te passen!

Reageer en Inspireer!