Hoe trek jij je interne klant over de streep?

Ik wil tDe vorige keer heb ik geschreven over hoe je je klant over de streep kan trekken. Je kan vertellen aan je klant wat hij allemaal volgens jou moet weten, maar door een paar vragen te stellen kan je er ook achter komen waar zijn of haar behoefte ligt om dan pas een passend product of dienst aan te bieden!
Naast de klanten voor je bedrijf of winkel heb je ook interne klanten. Hier bedoel ik mee: je collega’s, maar ook je leidinggevende en ook leveranciers en afnemers.

Het valt mij op dat ook hier geregeld op een manier met elkaar omgegaan wordt die wat mij betreft mooi aansluit op: hoe je je klant over de streep kan trekken.
Veel bedrijven voelen of beginnen de crisis toch wel te voelen. Het zweet breekt uit, er moet omzet en winst komen. Het personeel moet scoren, soms zelfs meer uren draaien om nog meer voor elkaar te krijgen. Vervolgens zie ik dat bedrijven daar steeds meer en meer op lopen te hameren en als je je omzet niet haalt, moet er toch maar eens serieus met elkaar gesproken worden. En deze manier van kijken naar het werk begrijp ik wel. Maar denk je er wel eens over na hoe je de boodschap overbrengt?

Zo spreek ik nog wel eens mensen uit verschillende werkgebieden en overal hoor ik hetzelfde. De druk en stress die ze voelen omdat de omzet gehaald Moet worden. En de dreiging die ze ervaren…terecht of niet terecht, ze ervaren het wel. Met als resultaat dat ze daar hun focus opleggen en dat ook op die manier aan hun klanten laten zien, maar ook aan de naaste collega’s en leidinggevende. Dus wat krijg je dan…dat ze op hun gedrag worden aangesproken. En zo krijg je weer een cirkel die rond is.

Als we nou eens met zijn allen gaan kijken naar hoe wil ik benaderd worden. En op die manier benader ik mijn interne klanten. Verander je dan al wat aan de sfeer en samenwerking? Ik denk van wel.

Zo sprak ik laatst iemand die mij vertelde dat er toch echt omzet moest gaan komen, want het ging echt slecht. Sterker nog in 2013 nog geen omzet! Vervolgens praat je dan over het contact met de klanten en ook de interne klanten. De gesprekken met de klanten gingen alleen maar over wat de klant moest. Maar ook het contact met de interne klant liep niet lekker. Er was zelfs een stuk angst ontstaan om aan te geven dat er hulp nodig was, puur alleen door het contact met de collega’s en de leidinggevende.
Tijdens onze gesprekken werd al gauw duidelijk dat ook het plezier er vanaf was. Dus hoe ga je dat plezier terug krijgen vroeg ik…Nou de druk van de omzet, die moet weg.
Na wat tips en trucs krijg ik een week later een bericht dat de fun weer terug was, de drang om te scoren ook én de eerste omzet (riante omzet) was binnen!

Nu concluderen dat het weglaten van scoren, er voor zorgt dat je scoort, lijkt mij wat kort door de bocht, maar is dat zo? Waar het wel voor zorgt is dat de contacten met klanten, collega’s en leidinggevende toegankelijker verlopen. Dit zorgt weer voor een open cultuur, meer fun en ………

Hoe trek jij je interne klant over de streep?

Reageer en Inspireer!

 

Ps Volgende keer wil ik kijken naar managen en leidinggeven. Een vervolg op dit verhaal…wil je gelijk weten wanneer het volgende artikel er is? Vul je mailadres in bij de volgknop rechtsonder

Scroll naar boven