Hoe trek jij je klant over de streep?

overdestreepU moet echt even luisteren naar mijn geweldige aanbod. Speciaal voor u kan ik een …meting doen en u vertellen dat u via ons altijd goedkoper bent. Op dit moment heb ik een geweldige actie voor u lopen. Voor het beste resultaat bent u bij ons aan het juiste adres. In ons assortiment heb ik 6 apparaten en ik zal ze gelijk allemaal even aan u laten zien om gelijk alle uitleg te geven……

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ongetwijfeld kunnen we nog 1000 andere manieren van verkoop verzinnen. Of als je een salestrainingen volgt komen de afkortingen die je moet toepassen, in grote aantallen voorbij. Ken je ABC (always be closing) of AIDA (Attention-Interest-Decision-Action) nog? En er zit ook wel een kern van waarheid in, MAAR

is dat nog echt de manier waarop jij je klant wilt benaderen? Of beter gezegd hoe de klant door jou benaderd wilt worden? Als ik dan een winkel binnen loop en er word mij binnen een minuut verteld wat ik moet! Loop ik weg. Ik wil niet alle informatie horen van alle verschillende telefoonleveranciers in Nederland. Wat ik wil is de informatie die ik nodig heb om mijn keuze te kunnen maken. En ik geloof er heilig in dat de verkoper dan ook niet alle informatie hoeft te geven. VRAAG eens wat ik wil of welke ideeen ik erbij heb? Dan hoef je misschien nog maar 2 van je producten uit te leggen, namelijk die voor mij echt van toepassing zijn. Als verkoper ben je dan niet alleen veel sneller klaar, maar doordat je weet wat ik wil en je daar een passend product voor aanbiedt, is de kans ook nog eens groter dat ik ja zeg tegen het aanbod. Hoe kan ik dan nog nee zeggen tegen de oplossing voor mijn vraag of probleem?

Inmiddels ben ik er van overtuigd dat verkopen op basis van de behoefte van de klant werkt! En dat dat nou hetgene is waar jij als verkoper je onderscheidt in gaat maken. Je geeft de klant aandacht, je toont interesse, je luistert en dan geef je daar een antwoord/oplossing voor.
Af en toe kan dat ook betekenen dat je antwoord nee is. Ik heb het meegemaakt. Een oplossing kon ik op dat moment mijn klant niet bieden. Natuurlijk wilde ik verkopen, daar werd ik tenminste voor betaald. Maar een klant iets aansmeren puur om de verkoop? Daar kan ik niet meer aan mee doen. Nee is ook een oplossing voor het probleem of vraag van de klant. Maar het mooie is wel dat de klant mij onthoudt! Om later als eerste aan mij te denken zodra die wel zover is.

Allerlei theorieen, regeltjes en technieken zijn er om die klant over die streep te trekken. Ze werken vast wel anders bestonden ze niet meer. Maar is dat echt nog de manier van verkopen die we willen? Als ik iets koop wil ik dat ik ook iets goeds koop. Het beetje geld wat ik heb wil ik goed besteden en als ik twijfel geef ik het niet uit. Jij wel?
Geef mij maar die aandacht, haak maar in op mijn gevoel, geef mij maar dat gevoel dat ik je beste klant ben waar je alleen het beste aan wilt geven….dan maak je wat mij betreft het verschil!

Wat denk jij? Reageer en Inspireer

ps: naast de klanten in de winkel of van je bedrijf heb je in het bedrijf ook je interne klanten…hoe ik daar naar kijk kom ik in een volgende blog op terug!
(hiervoor heb ik nog steeds de volgknop rechtsonder aan de pagina)