Ipad-onderwijs, goed of niet?

BasisonderwijsSinds een paar maanden is er in Breda een nieuwe basisschool, de Steve Jobs School. Grote kans dat u denkt: “Weer een nieuwe manier van onderwijs” of “O ja, dat Ipad-onderwijs”.
Ik zat voornamelijk te denken aan het nieuwe leren. En daarna vroeg ik me af: hoe kan een Ipad nou bijdragen aan nieuw en goed onderwijs? Dus keek ik online na wat erover bekend was. Links en rechts navragen hoe anderen erover denken. Maar ook kon ik op de school zelf eens meekijken wat ze nou doen!

Dus ben ik terug in de tijd gegaan…Terug naar de basisschool!
Ik kan me herinneren dat ik als klein meisje tegelijk met iedereen in de klas les had. Voor elke les stond een standaard lestijd en lesmateriaal voor. Soms fijn, maar soms duurde het me toch te lang. En ik herinner me dat we iets extra’s gingen doen: Engelse Les! Helaas, het merendeel van de klas was nog niet zover, dus kregen we geen Engelse les.

Inmiddels ben ik een iets groter meisje en deed ik wel even mee met de leerlingen, dacht ik dus!
Om 9 uur in de ochtend beginnen de lessen. Sommige kinderen zijn er al even, sommige anderen komen er nog aan. Chaotisch vond ik dat wel. Men mag de kinderen brengen wanneer ze willen?! “Moet er geen structuur en discipline zijn”, dacht ik nog. Toch gingen de leerlingen om 9 uur keurig netjes aan de slag. En degenen die wat later waren (en dat was afgesproken met de juf!) sloten heel rustig later die ochtend aan. Op het juiste tijdstip pakken de kinderen hun lesmateriaal (lees de Ipad) en gaan dan in het rekenlokaal zitten. Een paar leerlingen besluiten eerst met taal aan de slag te gaan en die gaan rustig in een hoek bij elkaar zitten én aan de slag.

Nog even wat onrust en dan aan de slag met het lesmateriaal! Maar er staat geen juf of meester voor de klas…Hoe weten ze dan wat ze moeten doen? Of zouden ze spelletjes aan het doen zijn?
Ik kreeg ook een Ipad met mijn “lesmateriaal”. Te beginnen met een programma waar de opdrachten voor die week in staan. Verdeeld in 3 kolommen: Te doen, Mee bezig en Afgerond. Op die manier weet de leerling wat te doen én de juf kan altijd meekijken, aanwijzingen doorvoeren of de gemaakte lesstof nakijken. Tussentijds krijgt elke leerling alle ruimte om vragen te stellen wanneer ze daar behoefte aan hebben. De kinderen worden geholpen om op die manier zelf hun lessen te doen wanneer zij dat willen. Ik zou dan het stomste als laatste doen, maar ook hier kijkt de juf mee en stuurt aan waar nodig!

Dus ik aan de slag met rekenen. “Dat is een eitje”…niet dus! Het bij elkaar optellen van de getallen, lukt nog wel. Maar in dit geval worden de getallen door een Memoryspel weergegeven. Ik moet dus onthouden waar de getallen staan (maar ik zie ze niet) en dan de kaarten kiezen om de som compleet te maken. Dus ben ik eigenlijk met meerdere methodes tegelijk aan het leren. De kinderen hadden in ieder geval lol om mij bezig te zien met de “simpele” rekensommen!

Ondertussen zie ik ook dat een jongen (van een jaar of 10) zich wat afzijdig houdt. Blijkt dat hij juist bezig is met taal, want daar heeft hij wat moeite mee, en wordt geholpen door een meisje (van een jaar of 7) die juist met taal minder moeite heeft. Ik vind dat raar, want vroeger had je geen les met andere leeftijden. Hier worden dus de lessen samengevoegd en soms ook samen gegeven.
Als je dan kijkt naar Ipad-onderwijs, klopt dat! Maar wanneer de lessen klaar zijn en er pauze is leggen de kinderen heel snel de Ipad weg om lekker buiten te gaan spelen!

Inmiddels begin ik wel in te zien dat leren op deze manier wel heel veel voordelen heeft.
1. Je volgt alle lesmateriaal dat door de overheid wordt vastgesteld.
2. Het kind bepaalt (samen met de juf én de ouders) waar dus de aandacht op ligt.
3. Handige tijdsindeling. Ben ik eerder klaar met rekenen heb ik dus extra tijd voor taal.
4. Tegelijkertijd worden meerdere kwaliteiten aangeboord in je leerproces.
5. Leren van elkaar én niet alleen van de juf of meester.

En handig voordeel voor vooral de ouders:
6. De school is open van 07.30 uur – 18.30 uur en dat 50 weken per jaar. Dat betekent dus dat je niet verplicht bent mee te doen aan de vaste schoolvakanties én je flexibel je kind naar school kan brengen. Uiteraard (heb het wel even nagevraagd) let de school erop dat elke leerling voldoet aan de wettelijke leerplichturen.

Ben jij als ouder op zoek naar een school waar de lessen op jouw agenda aangepast kunnen worden?
Wil je jouw kind op een veelzijdige manier de lessen laten volgen?
Heeft jouw kind speciale leerbehoeften?
Of juist niet, maar wil je je kind op een andere manier uitdagen?

Kijk eens op de site van Steve Jobs School en neem contact met ze op!

Reageer en Inspireer!

 

Scroll naar boven