Luister jij naar wat mensen zeggen of hoor je ze alleen?
Volgens het woorden boek betekent: HOREN: met het oor waarnemen. LUISTEREN: oplettend naar iets horen met de bedoeling om het gesprokene te verstaan.
En in oplettend zit nu volgens mij het geheim. Te veel om mij heen zie ik mensen horen in plaats van luisteren. Dat terwijl je met luisteren op zowel zakelijk als privegebied zoveel kan bereiken.
Stel je eens voor dat je met een nieuwe klant in gesprek bent. Je wilt heel graag aan je klant vertellen wat je allemaal kan betekenen. Vervolgens ben jij degene die constant aan het woord is. Maar draai het eens om….stel je klant een paar open vragen en laat hem vertellen over zijn/haar wensen. Maak tussentijds korte notities, kijk je klant aan en luister!!! naar wat er verteld wordt. Dan pas weet je namelijk waar de vraag/wens/behoefte van je klant ligt en kan je nu precies op die punten inhaken!
Of je hebt te maken met je “klant”, de collega’s….Ook daar kan luisteren je heel veel winst opleveren. Gewoon af en toe eens goed luisteren zorgt er vaak al voor dat juist die collega’s op een bepaald moment sneller en makkelijker iets voor je terug doen.
Of prive…..gaat het gemopper van je partner nu echt over die spullen die telkens niet opgeruimd worden?
Nu is natuurlijk luisteren alleen niet voldoende, je zal ook op een of andere manier moeten laten merken dat je luistert. Door ja te knikken, luistergeluiden te maken, en zo af en toe eens terugkoppelen wat je net hebt gehoord (in je eigen woorden, anders word je net zo’n papegaai).
Vaak zeggen we dat we luisteren, maar eigenlijk horen we het alleen. En meestal is dat gemak, want we zijn druk, hebben meer dingen te doen, zien de wereld heel anders, willen liever iets anders doen, laten graag zien hoe goed we zelf zijn en heel af en toe interesseert het ons gewoon niet.
En toch is dat luisteren een mooi ding, want het levert vaak juist een hoop op! Probeer het eens uit: ga een gesprek aan en geef je gesprekspartner de volle aandacht. Luister en laat dat blijken! Met een luisterend oor zit ik dan klaar om je ervaringen te lezen, dus reageer en inspireer!
”Een debat is een veelal verhit gesprek waarbij twee mensen tegen elkaar praten en naar zichzelf luisteren”
kwam deze tegen en dacht aan je blog
Lieuwe