Maak de klantenservice belangrijk!

Maak de klantenservice voor iedereen in de organisatie belangrijk!
Dat is makkelijk gezegd, maar krijg u het ook voor elkaar?

Ondernemer:
Als u als ondernemer zegt dat contact met de klanten belangrijk is, maar u handelt er niet naar. Wat kan er dan verwacht worden van de medewerkers? Op het moment dat u, als ondernemer, aangeeft dat de telefoon altijd beantwoord moet worden, maar u doet het zelf niet. Wanneer de ondernemer geen opvolging bij klanten en personeel doet, wat kan u dan van uw medewerkers verwachten?

Goed voorbeeld doet goed volgen!
Ook dit is heel makkelijk gezegd, maar het is wel waar. Binnen een bedrijf kijken de medewerkers altijd naar de baas en zullen zijn of haar gedragingen oppakken. Of juist heel erg afstand nemen van die gedragingen. Wilt u als ondernemer een standaard wegzetten binnen de organisatie, dan zal u daar ook zelf naar moeten handelen.

Illustratie Very Important People Hoe maak ik de klantenservice overal belangrijk?
1.   Doe wat u zegt
2.   Geef het goede voorbeeld
3.   Zorg voor een duidelijk beleid voor klantcontact
4.   Vraag de medewerkers om hun eigen visie
5.   Wijkt die mening af, vraag om duidelijkheid
6.   Leer van de medewerkers
7.   Vraag klanten geregeld hoe zij het contact ervaren
8.   Deel die ervaringen binnen de organisatie
9.   Pas gerust het beleid aan op de wensen van de klanten (waar nodig)
10. Blijf alert op klantcontact
11. Geef prioriteit aan de klantenservice!

Makkelijker gezegd dan ook daadwerkelijk gedaan. Het is namelijk heel makkelijk om overal voorrang aan te geven, maar besef dat de klanten belangrijk zijn voor het bestaan van uw organisatie. Klanten zijn dus Very Important People!
Mogelijk ontdekt u nu, dat de klantenservice intern niet goed opgepakt kan worden, om wat voor reden dan ook.
Geeft helemaal niets, u hoeft het niet zelf te doen….Er zijn bedrijven die klantenservice altijd hoog op de agenda hebben staan!

 

P.S. Dit artikel is geschreven voor www.contactcenternl.nl