Social Media is echt niet nodig!

Sociale Media  Donderdagavond. Net terug van een netwerkbijeenkomst van één van mijn vaste netwerkgroepen (JCC Breda). Vanavond stond er op het programma een lezing van Martijn Rijk over Social Media. Of hoe ik het nu liever noem: Sociale Media!!!
Martijn doet zelf heel erg veel op het gebied van Social Media. Als ik het aanhoor, vind ik het misschien wel té veel. Maar ja hij doet dat dan ook al vele jaren. Het is zijn werk. In hart en nieren is hij ook nog eens een data man. Dus vanuit die media onderzoekt hij wat we als mensen zeggen, doen en misschien ook wel denken.
Op basis hiervan kan hij organisaties en overheden voorzien van informatie over wat er zoal speelt. Best handig als ik het zo zie, want als bedrijf kan je bijvoorbeeld de planning van je personeelsinzet beter afstemmen op de realiteit. Ook word er gesproken over zaken als privacy en je eigen verantwoordelijkheid als mens. Wat zet je wel weg en onderzoek ook je eigen instellingen eens. En voor wat betreft die privacy…kijk eens in je portemonnee hoeveel spaarkaarten je hebt van de verschillende winkelketens.

Na de lezing wordt er onder het genot van een drankje uitgebreid nog verder gesproken over de lezing. Niet zo zeer over hoe het is verteld en ook niet echt wat er is verteld, maar wel over hoe we om willen gaan met de Sociale Media. Met mijn neus sta ik vooraan, want elke dag weer ben ik bezig met Facebook en LinkedIn, maar waarom? Waarom wil ik de wereld laten weten waar ik ben en waar ik mee bezig ben. Daar heb ik nog steeds geen antwoord op….

Toch werd er vanavond een uitspraak gedaan die bij mij goed is blijven hangen.
Een jong iemand van een jaar of 35 zegt eigenlijk dat hij helemaal niet mee wil gaan in dat “gedoe” Social Media. Daar heb ik helemaal geen zin in! En dat mag….
Echter waar sta je dan over 40 jaar? Als ik nu niets meer doe met Social Media ga ik het straks heel moeilijk krijgen. De wereld verandert, de manier van denken verandert, onderlinge contacten veranderen, verkopen verandert, de manier van klantcontact verandert en ook de manier van solliciteren verandert! Wat verandert er eigenlijk niet?

Natuurlijk verandert alles altijd al. Altijd groeien kinderen hun ouders voorbij. En zijn het de kinderen die de ouders de nieuwste veranderingen toelichten en uitleggen. En dat gebeurde altijd als de kinderen zelf al volwassen zijn. Maar als je kijkt naar de digitale wereld gaat dat toch wel iets sneller. Zoals Martijn zelf aangeeft…zijn kinderen kunnen hem straks nog vóór de pubertijd al de nieuwste snufjes gaan uitleggen…en dan te bedenken dat Martijn er zelf 24 uur per dag mee bezig is.

Dit alles zet mij wel aan het denken. Ja ik ben actief op LinkedIn met mijn eigen profiel en een eigen discussiegroep It’s All About Communication. Tevens ben ik actief op Facebook, privé, maar ook met een eigen pagina http://www.facebook.com/ItsAllAboutCommunication en dan ben ik heel af en toe ook op Twitter bezig (alhoewel ik dat nog niet helemaal begrijp). Maar als je dan, zoals vanavond, hoort wat er nog meer is……Jeetje zeg wat een mogelijkheden!
Als ik nu niet actief mee ga doen, mis ik de boot echt!

Zoals ik al zei: de wereld verandert. En die verandert heel erg snel, zeker met al die diverse mogelijkheden op de Sociale Media. En daarmee verandert ook de behoefte van jou en van mij. Wil ik iets leren, lezen, kopen of wat dan ook..dan zoek ik het eerst op. Maar ik kan ook in mijn netwerken de vraag uitzetten. Ik hoef niet meer iedereen te bellen of mailen (of een brief te schrijven), ik kan het nu op de Sociale Media zetten en ik krijg een antwoord. Een uitnodiging voor een feestje krijg ik alleen nog maar via de Sociale Media. Als er iets leuks gebeurt zet ik dat toch gewoon op Facebook. Op zoek naar een baan? Zet het maar op LinkedIn. Iedereen laten weten waar ik op dat moment ben, dan gebruik je Foursquare en ik zie zo wie er nog meer in de buurt is.
En dat betekent volgens mij ook dat de behoefte van mij als klant ook aan het veranderen is. Ik wil niet meer een verkoper voor me hebben staan die me verteld wat die allemaal heeft, ik wil iemand die me iets biedt waar ik ook echt behoefte aan heb.
Plus dan merk ik dat mijn sollicitatiezoektocht via de Sociale Media ook nog eens beter verloopt, dan via de wegen zoals ik die enige jaren geleden kende, zoals het uitzendbureau inzetten. Mijn netwerk weet (als het goed is) dat ik op zoek ben naar een nieuwe uitdaging. Misschien als zzp of misschien in loondienst. Gewoon een nieuwe uitdaging. En via dat netwerk word ik verrast. Mensen die ik al een tijd niet meer heb gezien of gesproken sturen mij spontaan een berichtje met een leuke vacature.  Natuurlijk moet ik daarna nog steeds mijzelf laten zien en die brief of mail schrijven, maar het zijn vacatures die bij mij passen en mij ook gegund worden. Sterker nog in de krant of bij het uitzendbureau heb ik ze niet gezien.

Ik mis de boot volledig als ik nu niet mee ga in de Sociale Media! Hoe denk jij daarover?

Reageer en Inspireer

8 gedachten over “Social Media is echt niet nodig!”

  1. Hoi Saskia,
    Dank je wel voor je leuke blog! Ik denk dat je de boot volledig mist met om het even ieder netwerk waar de massa op zit 😉
    En kies vooral zelf waar je niet en wel aan meedoet!
    Groet en tot irl!
    Martijn

    1. Hoi Martijn,
      Een mooie toevoeging van je! Namelijk dat je zelf een keuze maakt waar je aan meedoet. Niet alles hoeft, maar mag wel 😉
      Tot IRL inderdaad,

      Saskia

  2. Leuk stukje Saskia.
    Waar ik nooit ondernemers over hoor is de SEO waarde van “meedoen” in Social Media. Afgelopen woensdag gaf ik er een workshop over en weer realiseerde geen van de 15 deelnemers zich dat goede profielen en links op en vanuit Social Media zo’n grote waarde hebben mbt het hoger komen in Google.
    Van de top 10 rankingfactoren van Google hebben er maar liefst 6 betrekking op Social Media!
    Dus weer een reden om in ieder geval aanwezig te zijn op die Sociale Media 😉
    gr. Hans van Schip

    1. Dank je wel Hans, ik kijk ook uit naar jouw Blog over de SEO, want ik denk dat veel mensen niet meedoen, omdat ze vaak niet weten of zien wat de mogelijkheden zijn. Ik leer elke dag weer bij over dit onderwerp en zie dan ook steeds meer alle kansen en mogelijkheden!

      Gr Saskia

    1. Hoi Ralf,

      wil je die uitspraak toelichten? Waarom is volgens jou Social Media vooral meervoud?

      Gr Saskia

      1. Media is het meevoud van medium. Een social medium is, meerdere social media zijn. 

        1. Hey Ralf,
          ik begrijp wat je zegt, maar ben eigenlijk ook wel op zoek naar de achterliggende gedachte van je uitspraak..en die kan ik nog niet ontdekken..

Reacties zijn gesloten.

Scroll naar boven