Heb jij het al in de gaten?

Heb jij het al in de gaten?Heb jij al in de gaten hoe bedrijven en mensen met elkaar omgaan?

Je leert iemand kennen die is druk bezig om een eigen onderneming op te starten en wilt daar graag hulp bij. Dus na meerdere belpogingen komt er eindelijk een afspraak. En dat gesprek loopt erg goed, veel energie en plezier komt eruit. Vervolgens is het vervolg contact minimaal. Je stuurt een mail met informatie en tips. Geen reactie. Uiteindelijk stuur je nog maar eens een berichtje om navraag te doen. Nog steeds geen reactie.

Je solliciteert. Hebt een goed eerste gesprek. Aansluitend komt er een goed tweede gesprek en dan een dag later komt het verlossende telefoontje. Helaas ben je het niet geworden. Gelukkig geven ze je een uitleg met de reden van afwijzing. Maar die is niet duidelijk genoeg en dus vraag je door. Je weet dat het voor die baan niets meer uit gaat maken, maar voor jezelf is het toch fijn om te weten wat de precieze reden van afwijzing is. Op die manier kan je daar een volgende keer rekening mee houden. Er wordt beloofd dat je nog een nadere toelichting krijgt. Na een week nog geen response. Na twee weken nog steeds niet en je kan maar blijven wachten.

Je voert een gesprek voor een vacature waar men erg veel van je vraagt. Veel kennis, veel ervaring, veel reistijd, veel van alles eigenlijk. Je vindt het leuk om te gaan doen. En dan hoor je het salaris. Ouch, weer een bedrijf dat voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Of wat denk je van een MBO functie waar men nu een HBO opgeleid persoon wegzet.

Ik snap het gedrag van deze bedrijven en organisaties wel! Er zijn meer dan genoeg werkelozen waar uit gekozen kan worden. Het is “crisis”, dus de zaken gaan slecht. Er moet geld verdiend worden. Er zijn andere prioriteiten. En dan kunnen er vast nog meer redenen gegeven worden die dit gedrag verklaren.
Maar…………..
Is deze manier van handelen wel een goede?

Ik ben van mening van NIET! Want wat als de zaken straks goed gaan? Er een andere baan voor de Hbo’er voorbij komt? Er een positieve referentie nodig is?
Hoe kan jij er voor zorgen dat je nu als bedrijf laat zien wat je zowel nu als in de toekomst belangrijk vind?

1. Behandel iedereen zoals je zelf behandeld wilt worden
2. Wees eerlijk
3. Wees oprecht
4. Kijk naar de effecten voor zowel de korte als ook de langere termijn
5. Denk na over hoe je wilt overkomen
6. Realiseer je dat slechte ervaringen sneller gedeeld worden
7. Het gedrag dat je laat zien, krijg je ook terug
8. Stel vervelende zaken nooit uit

Welke smiley wil je dat mensen over jou en jouw bedrijf vertellen?

Reageer en inspireer!

2 reacties op “Heb jij het al in de gaten?”

  1. annemarieke van Kampen

    Hoi, weet niet of mijn vorige bericht goed is aangekomen, en dat is wel de bedoeling. Hele wijze woorden, past bij mij. Door eerlijk en oprecht te zijn kom je het verst. Voel mij hierin soms wel een beetje alleen, maar blijf toch trouw aan mezelf en de manier van handelen die ik prettig vind!

    1. Hoi Annemarieke,
      Ik ben nog aan het zoeken geweest naar een eerder bericht, maar niet kunnen vinden.
      Dank je wel voor je reactie. Inmiddels kan ik je vertellen dat jij je niet alleen hoeft te voelen hierin! Blijkbaar zijn er meer mensen die eerlijk en oprecht willen zijn én ook zijn! Dus ga er zeker mee door!

Reacties zijn uitgeschakeld.