Daar gaan we weer. Wederom weer faillissementen in de detailhandel en MKB. En dat is voor die bedrijven en mensen erg vervelend, maar wat heb ik het gehad zeg….Dat gedoe genaamd crisis en dan vooral bij het MKB en de detailhandel. Overal hoor je dan dat de regels te scherp zijn, ze te veel moeten inleveren, mensen de hand op de knip houden…
Maar wat kan die MKB’er nou zelf doen? Heel veel! Kijk vooral eens zelf wat jij in jouw bedrijf, in jouw winkel, in jouw onderneming beter kan doen. Wijs met 1 vinger naar voren en er wijzen nog 3 vingers naar jezelf!
Van de week loop ik rond in mijn stad. Moet wat boodschappen hebben en vind het ook leuk om weer eens te zien wat er in de winkels hangt.
Ik loop een winkel binnen én helemaal door naar achteren en weer terug. Niemand die iets zegt. Niemand die iets vraagt. Niemand die je aankijkt. Sterker nog de verkopers van die winkel zijn meer bezig met het nabespreken van het weekend. En dat gebeurd dan bij 4 winkels achter elkaar (daarna had ik er echt geen zin meer in)
Er was zelfs een winkel waar ik van 1 van de verkoopsters haar hele privéleven heb meegekregen. Ze was weer thuis gaan wonen, had te weinig geld en kon geen scooter kopen. Ik kreeg niet eens de kans om iets te vragen.
Ga naar een willekeurige supermarkt en let gewoon eens op! Sta je bij een kassa hoor je de caissières praten over hun eigen baas. Zegeltjes erbij? Heb ik niet eens gehoord.
Beste ondernemer: Stop eens met wijzen naar anderen en kijk hoe jij je eigen personeel (misschien wel jezelf) op weg kan helpen naar het goed laten lopen van je winkel.
De consument let inderdaad goed op de inhoud van de eigen portemonnee. Ze zullen voorzichtiger zijn met het uitgeven van het geld. Dus ze willen nog meer waar voor hun geld hebben. Dus als ik dan, als consument, een winkel inloop om te kijken wat er is, zal mijn aandacht gepakt moeten worden. Én vastgehouden worden.
Wat kan jij als ondernemer, MKB’er of verkoper doen? Hier een paar tips:
1. Geef aandacht aan je klant, dus begroet ze bij binnenkomst
2. Zorg dat je winkel er verzorgt uitziet
3. Vraag aan je klant of je hem of haar kan helpen
4. Zorg dat als de klant zelf iets wilt vragen, je dan ook beschikbaar bent om te antwoorden
5. Je weekenden of privésituaties kunnen ook ergens anders dan op de werkvloer besproken worden
6. Neem de tijd om je onderneming te bekijken alsof je zelf klant bent
Succesvolle mensen zorgen voor kritische mensen om zich heen of hebben een coach waar ze op terug kunnen vallen en de zaken kunnen bespreken. Dus waarom zou jij dat niet doen? Een frisse blik van buitenaf kan wonderen doen. Dit geldt ook voor het begeleiden van je personeel.
Dus laten we ophouden met mopperen, zeuren en de schuld ergens anders wegleggen. Kijk vooral eens naar wat je zelf al kan doen!
Wat denk jij? Reageer en Inspireer, ik ben heel erg benieuwd hoe jij hier tegen aan kijkt, maar ook waar jij hulp bij kan gebruiken!
PS: op de hoogte blijven van de verhalen en tips? Vul je mailadres in bij de volgknop.
HELEMAAL mee eens.
Mee eens.
Maar….
Ik denk dat het “probleem” waar jij over spreekt los staat van de crisis. Wat je schets is een probleem van alle tijden. Ook toen het nog goed ging met de economie was goed personeel een drama. Dat dit zeker in deze tijd geen positief effect heeft op het slagen van je winkel is een feit.
Hey Jeroen,
Het probleem is in de afgelopen vele jaren inderdaad ontstaan. En waarschijnlijk juist omdat het altijd zo lekker is gegaan…Noem het gemakzucht. Vandaag de dag geven we dan ook de crisis de schuld van vele zaken…Maar dit probleem moet juist nu aangepakt gaan worden…Als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je kreeg, echter kan dat nu niet meer!
Ik wilde weer eens een motor gaan kopen. Ik had €3000,- te besteden.
Bij een motorzaak een dorp verderop stond een motor die mijn aandacht trok. Ik daar naar toe.
Achter de balie zit een typ-miep die me niet wil zien binnenkomen. Geen goedemiddag.
Ik heb 10 minuten om de betreffende motor heengelopen. De verkoper had het te druk met zijn collega. Ik ben maar weer vertrokken.
Later heb ik elders een mooie motor gekocht.
Maar goed ook. Een paar maanden later was de gemoemde motorzaak failliet……..
Hoi Johan,
Wat een mooi voorbeeld van hoe je vooral niet met klanten omgaat. Wel jammer dat je daar niet geholpen werd. Iets wat je aandacht trekt wil je wel beter bekijken…En maar goed ook dat jij daar je geld niet naar toe hebt gebracht. Blijkbaar wilde men het niet hebben én verdiende ze het gewoon niet!