Wat wilt u vieren vanavond?
Dat was de vraag die mij gesteld werd, toen ik op zaterdagmiddag belde om een reservering te maken bij een restaurant. En ik was enorm verbaasd! Wat een aangename verrassing was dat zeg! Nog voordat ik me klaar ging maken om heerlijk een avondje te gaan dineren, had ik er al zin in. Niet alleen vanwege het gezelschap, maar al door de vraag die mij gesteld werd.
Steeds meer en meer zie ik mensen in restaurants, cafés en lunchrooms met een gezicht lopen waar ik niet vrolijk van word. Met als resultaat dat ik ook minder naar die gelegenheden toe wil. Dan kan ik namelijk voor minder geld, thuis een drankje of een hapje doen. Minstens net zo gezellig. En door alle minder vrolijke gezichten, denk ik dat ik het thuis al gezelliger kan maken.
Wil ik uit eten gaan? Wil ik een drankje in een café gaan doen? Wil ik gezellig op een terras gaan zitten? Wil ik heerlijk gaan lunchen? Dan is dat voor mij geen verplichting. En wil ik als klant behandeld en benaderd worden. Ik kom mijn geld brengen, dus dan mag ik toch wel wat zaken verwachten. Niet waar? En mijn verwachtingen zijn niet exorbitant. Wat ik wil: Gezelligheid, Vriendelijkheid, Klant zijn, Lekker eten, Lekker drinken…
Dus door alleen al deze vraag voelde ik me al speciaal. Niet dat ik iets te vieren had…Ja misschien gezelligheid! Bij aankomst, de tent zat helemaal vol, kwam een dame lachend op me af gelopen. Stiekem dacht ze, dat vertelde ze later, dat ze ons moest teleurstellen. Er was helemaal geen plaats meer. We worden naar onze tafel gebracht en krijgen de kaart gepresenteerd. Een klein mandje met een klein hapje én de vraag: Wat kan ik voor u te drinken inschenken? Geen gestress, niet telkens om zich heen kijken. Nee hoor alle aandacht voor ons op dat moment. Erg prettig!
En zo ging dat de hele avond. Niet om de 5 minuten vragen of alles naar wens is, maar toch geregeld kijken of ze nog wat kan doen. Had ik al verteld dat heel de tent vol zat? En nog steeds blijft ze lachen, erg vriendelijk en lijkt het of ze plezier heeft om met ons te vieren dat we een gezellige avond hebben. Hier kom ik vast nog wel eens terug!
Dus wat kan jij dan doen om ervoor te zorgen dat je klanten bij je terug komen? Overtref de verwachtingen en dat kan al door iets heel kleins.
– Zorg ervoor dat je zelf plezier hebt om je klanten te helpen
– Ook al is het druk, je kan toch maar 1 klant tegelijk helpen. En dat kan dan met al je aandacht
– Stel geen vragen waar de klant alleen maar ja of nee op kan antwoorden. Vraag gelijk wat je kunt inschenken? Je krijgt gelijk het antwoord wat je wilt horen. EN je hoeft niet meerdere vragen tegelijk stellen
– Wees bewust van je eigen plezier.
– Kijk om je heen wat er gebeurd
– Vraag een enkele keer of alles naar wens is
Deze lijst kan natuurlijk nog veel langer. Grote tips, kleine tips, maar de belangrijkste is: Bedenk hoe jij zelf als klant behandeld wilt worden en breng dat over op je eigen klanten!
Wat denk jij?
Reageer en Inspireer
Ps1: Inmiddels heb ik met veel plezier wederom hier gegeten. En wat denk je? De bediening was weer top én weer heb ik een gezellige avond mogen vieren!
Ps2: Wil jij gelijk weten wanneer er weer een nieuw artikel van mij is? Vul je e-mailadres rechtsonder in!
Aandacht is de belangrijkste commodity voor de komende jaren. Aandacht, empathie en service.
In USA al jaren gemeengoed; in NL nog een schaars goed.
Leuk, inspirerend artikel.
Hoi Stefan,
Dank je wel voor je reactie! Gelukkig gaat de service ook goed. Vandaar dit artikel.