Over communicatie gesproken…

Over communicatie gesproken…

Een echte PICNIC ben ik! Problem In Chair Not In Computer!
Althans dat laat ik graag zien, want ik ben met computers echt geen held. De basis, zoals internet, office, speciale programma’s en het dashboard van mijn blog, dat lukt nog wel. Maar als mijn computer crasht…Drama!
Wel weet ik vaak wat ik wil kunnen met een computer. Hoe ik de programma’s wil gebruiken, maar niet de techniek erachter. Daar zijn andere mensen weer heel goed in.

Maar…dan moet je wel eens contact opnemen met zo’n specialistische techneut…Ze zijn heel slim, weten alles van de techniek en hoe ze problemen op moeten lossen, maar hoe ze de juiste vragen moeten stellen of de juiste informatie moeten geven, dat weten ze dan weer niet. Alhoewel, eigenlijk weten ze het wel, maar niet hoe ze dat aan mij als PICNIC moeten vragen. Ik ken de termen niet en weet dus ook niet wat ze dan bedoelen. Zucht, steun en gekreun hoor ik dan toch wel heel vaak.

Snappen de techneuten dat ik (en waarschijnlijk nog veel meer mensen) geen techneut zijn en dat we hén nodig hebben om een probleem op te lossen? Of iets prettiger te laten verlopen?

Gelukkig ken ik inmiddels iemand waar ik echt al mijn vragen op mijn manier kan stellen! Hoe fijn is dat zeg. Ik hoef me niet meer druk te maken of ik de juiste termen op het juiste moment gebruik. Ik mag gewoon ratelen met mijn eigen woorden. Soms echt niet logisch wat ik zeg, maar het kwartje valt wel bij de techneut. Hoe kan het toch zijn dat deze techneut het wel kan? En hele hordes anderen niet?

Omdat deze techneut WEET dat niet iedereen de computertaal kent en beheerst!

Een kwaliteit die ik iedereen gun! Weten dat er genoeg mensen zijn die niet weten wat jij wel weet. Zodra je dat namelijk weet en beseft, kan je er dus ook beter op inspelen.

Niet alleen bij verkopen is het belangrijk om te luisteren en de juiste vragen te stellen. Ook als jij service wilt verlenen aan mensen. Of wat denk je van het oplossen van klachten…

Deze techneut doet elke keer weer een aantal stappen doorlopen om erachter te komen wat mijn probleem en/of frustratie nou is met mijn computer:
1. Uit laten ratelen
2. Mij vertellen dat ik me niet bezig hoef te houden met de juiste termen
3. Luisteren
4. Luistergeluiden
5. Doorvragen; “Wat zie je dan?”  “Hoe bedoel je dat?”
6. Samenvatten

Dus wat hij doet is: De KOE LSD laten gebruiken!
(KOE = Kaken Op Elkaar)
(LSD = Luisteren, Samenvatten, Doorvragen)

KOE en LSD

En het allerbelangrijkst wat hij kan doen…Beseffen dat de ander niet weet wat hij wel weet!

Besef  jij wat je weet?

Reageer en Inspireer!

 

 

Getagd met , , , , ,
4 reacties op “Over communicatie gesproken…
  1. Jan vd Sluis schreef:

    Beste Saskia,
    Er nog iets wat deze techneut weet: Hij weet te genieten van al dat UMLLDS van jou. Geweldig hoe jij deze materie elke keer weer op de site zet. Overigens ben ik ervan overtuigd dat jouw technuet er stiekem ook van geniet als hij KOE LSD doet.
    Hulde voor je item.
    Jan

    • sasdive schreef:

      Hoi Jan,

      Dank je wel voor je lieve woorden. En nog fijner is dat jij geniet van de artikelen die geschreven worden!

  2. Wouter Schouten schreef:

    Hoi Saskia,
    Leuk zoals je dat weet weer te geven. De afkortingen zijn grappig, KOE LSD laten gebruiken. Prachtig!
    Mijn ervaring is dat je de UMLLDS cyclus tussendoor enkele malen moet herhalen.
    En zo naar het totaalbeeld toewerkt.
    De vrager krijgt dan in ieder geval het gevoel begrepen te worden vanaf het begin.
    Ik zou er nog een C aanplakken, Check of je begrepen hebt wat de vrager bedoelt.
    Groeten,
    Wout