Solliciteren versus contact met klanten…

Solliciteren versus klantcontactDoor de crisis zitten er vele mensen werkeloos thuis. Dat betekent dat men druk bezig is met sollicitaties. Daarnaast zijn er ongetwijfeld genoeg mensen die graag rondkijken voor een nieuwe werkuitdaging en daardoor ook bezig zijn met solliciteren. Op het moment dat jij aan het solliciteren bent, wil je iets bereiken. Je stelt jezelf een doel; Namelijk die baan!
Dus doorloop je altijd een aantal stappen:
1. Je maakt een keuze
2. Je zoekt de betreffende vacature
3. Besluit daarop een motivatiebrief te schrijven
4. Doet er alles aan om op gesprek te komen
5. Je verdiept je in het bedrijf én de vacature
6. Weet je kwaliteiten en verbeterpunten
7. Je zorgt ervoor dat je een geweldige indruk maakt
8. Verlaat de sollicitatie met een goed gevoel
9. Om dan natuurlijk de baan te krijgen

Maar ben je er dan? Nee joh! Dan begint het pas! Wanneer je de baan (of opdracht) op zak hebt, moet je elke dag weer laten zien waarom jij nog steeds de beste kandidaat bent voor de baan. Je blijft je best doen. Je ontwikkelt jezelf. Je maakt zaken bespreekbaar.

Een proces waarvan we allemaal heel goed weten dat we dit elke keer weer moeten doorlopen. Natuurlijk, wanneer je de baan hebt, zijn er momenten dat je niet helemaal op je best bent. Maar je hebt er dan al wel voor gezorgd dat je een naam hebt opgebouwd. Op die manier kan je werkgever af en toe wat zaken door de vingers zien. Mits je natuurlijk wel je verbeteringen laat zien.

Toch raar dat ondernemers niet op deze manier naar hun klanten kijken. Althans niet op die manier met hun klanten omgaan. Want eigenlijk solliciteer jij als ondernemer elke keer weer bij je klanten. Zowel bij bestaande klanten, als ook de nieuwe klanten.
Want zeg nou zelf: “Ik wil dat klanten met mij zaken komen doen!” Je stelt jezelf dus een doel en wilt dat (waarschijnlijk) ook graag bereiken.

Ik doe in ieder geval de aanname dat jij dat wilt bereiken. Maar als ik om me heen kijk in het bedrijfsleven, vraag ik me serieus af of ik niet mijn visie op dat proces moet gaan herzien!
Aan de andere kant hoor ik in de media, dat in bepaalde branches, men het onderscheidt wilt maken als we praten over klantcontact, om klanten te krijgen en vooral te behouden.

Beste ondernemer,
Wanneer ga jij de link leggen? Wanneer zorg jij er voor dat ik als klant ook echt mijn geld (en daarmee mijn vertrouwen) bij jou ga uitgeven? Wanneer mag ik je een foutje vergeven? Wanneer heb ik, als klant, de behoefte om jou aan andere mensen aan te bevelen?
Ga je contact met klanten eens bekijken alsof je nieuw personeel aanneemt! Je kan niet meer met je armen over elkaar wachten tot ik mijn geld wel bij je kom brengen. Ik moet het je gaan gunnen. Noem het de X-factor, noem het weet ik veel, maar ga er mee aan de slag. Alleen dan maak je het onderscheid tussen jou en je concullega’s!

Of overtuig mij van mijn ongelijk!

Reageer en Inspireer!

PS1: Via de volgknop kan je op de hoogte blijven van nieuwe artikelen

PS2: Wil jij meer weten over jezelf presenteren? Download dan mijn gratis Ebook! 

 

2 reacties op “Solliciteren versus contact met klanten…”

  1. Een goed verstaander begint bij zichzelf.
    Beste ondernemer,Wanneer ga jij de link leggen? Wanneer zorg jij er voor dat ik als klant ook echt mijn geld (en daarmee mijn vertrouwen) bij jou ga uitgeven? Wanneer mag ik je een klein foutje vergeven?
    Een paar kleine foutjes zijn ook in dit artikel geslopen en dat is jammer. Foutjes die gemaakt zijn op een iets te vroeg moment. Beste ondernemer: in een eerste contactmoment met klanten hoort absoluut geen fout te staan. Lees het artikel nog maar eens en dan vooral het tweede deel…
     
     

    1. Beste Ria,

      Je hebt helemaal gelijk! Het is inderdaad niet handig om in een vroeg stadium fouten er in te laten sluipen. Toch kan dit altijd gebeuren. De kracht die dan meer dan welkom is: “Aanvaard, herstel en bedank!”
      Dus dank je wel dat je mij erop attent hebt gemaakt!

Reacties zijn uitgeschakeld.